قوانین اسکرام

مجموعه‌قوانینی که باید در چهارچوب اسکرام رعایت شوند، به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

۱. قوانین مربوط‌ به اسپرینت

  • مدت‌ اسپرینت باید به‌حدکافی طولانی باشد تا بخش‌های معنی‌دار کار آماده‌ی تحویل شود و درعین‌حال، باید به‌حدکافی کوتاه باشد تا روند برنامه‌ریزی تسهیل شود.
  • بازه‌ی زمانی همه‌ی اسپرینت‌ها مشابه است.
  • مدت هر اسپرینت چهار هفته یا کمتر است.
  • درپایان هر اسپرینت، مجموع آیتم‌های بک‌لاگ محصول تحویل داده می‌شود که Potentially Shippable Product نامیده می‌شود.

۲. قوانین مرتبط با بک‌لاگ محصول

  • تمام آیتم‌های بک‌لاگ محصول (PBI) باید متعلق به یک محصول باشد.
  • دو PBI نمی‌توانند وضعیت یکسانی در بک‌لاگ محصول داشته باشند.
  • PBIها در قالب داستان‌های کاربر منتقل می‌شوند.

۳. قوانین مرتبط با نقش اعضای تیم

  • عضو تیم نباید در هیچ‌کدام از رویدادهای اسکرام غیبت کند.
  • عضو تیم باید به‌صورت تعاملی با دیگران همکاری کند و در پی محقق‌کردن تعریف Done باشد.

۴. قوانین مرتبط با نقش اسکرام‌مستر

  • اسکرام‌ مستر (SM) از این قدرت و اختیار برخوردار است که راه مناسب برای اجرای فرایند اسکرام را بیابد.
  • اسکرام‌مستر باید تایم‌ باکس‌ها را درون تیم تصویب و تعهد به آن‌ها را تضمین کند.
  • اسکرام‌مستر باید موانعی را رفع کند که در مسیر اعضای تیم وجود دارد و به محقق‌شدن تعریف Done کمک کند.

۵. قوانین مربوط‌ به نقش مالک محصول

  • مالک محصول (PO) می‌تواند ضعف‌ها و کاستی‌ها را بالای فهرست بک‌لاگ محصول قرار دهد.
  • مالک محصول همیشه به اعضای تیم اجازه می‌دهد تعداد PBIهایی را انتخاب کند که می‌توانند در طول اسپرینت انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.