قوانین اسکرام

مجموعه‌قوانینی که باید در چهارچوب اسکرام رعایت شوند، به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

۱. قوانین مربوط‌ به اسپرینت

  • مدت‌ اسپرینت باید به‌حدکافی طولانی باشد تا بخش‌های معنی‌دار کار آماده‌ی تحویل شود و درعین‌حال، باید به‌حدکافی کوتاه باشد تا روند برنامه‌ریزی تسهیل شود.
  • بازه‌ی زمانی همه‌ی اسپرینت‌ها مشابه است.
  • مدت هر اسپرینت چهار هفته یا کمتر است.
  • درپایان هر اسپرینت، مجموع آیتم‌های بک‌لاگ محصول تحویل داده می‌شود که Potentially Shippable Product نامیده می‌شود.

۲. قوانین مرتبط با بک‌لاگ محصول

  • تمام آیتم‌های بک‌لاگ محصول (PBI) باید متعلق به یک محصول باشد.
  • دو PBI نمی‌توانند وضعیت یکسانی در بک‌لاگ محصول داشته باشند.
  • PBIها در قالب داستان‌های کاربر منتقل می‌شوند.

۳. قوانین مرتبط با نقش اعضای تیم

  • عضو تیم نباید در هیچ‌کدام از رویدادهای اسکرام غیبت کند.
  • عضو تیم باید به‌صورت تعاملی با دیگران همکاری کند و در پی محقق‌کردن تعریف Done باشد.

۴. قوانین مرتبط با نقش اسکرام‌مستر

  • اسکرام‌ مستر (SM) از این قدرت و اختیار برخوردار است که راه مناسب برای اجرای فرایند اسکرام را بیابد.
  • اسکرام‌مستر باید تایم‌ باکس‌ها را درون تیم تصویب و تعهد به آن‌ها را تضمین کند.
  • اسکرام‌مستر باید موانعی را رفع کند که در مسیر اعضای تیم وجود دارد و به محقق‌شدن تعریف Done کمک کند.

۵. قوانین مربوط‌ به نقش مالک محصول

  • مالک محصول (PO) می‌تواند ضعف‌ها و کاستی‌ها را بالای فهرست بک‌لاگ محصول قرار دهد.
  • مالک محصول همیشه به اعضای تیم اجازه می‌دهد تعداد PBIهایی را انتخاب کند که می‌توانند در طول اسپرینت انجام دهند.
[vc_empty_space height=”42px”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.