قوانین اسکرام
مجموعهقوانینی که باید در چهارچوب اسکرام رعایت شوند، به پنج گروه تقسیم میشوند:
۱. قوانین مربوط به اسپرینت
- مدت اسپرینت باید بهحدکافی طولانی باشد تا بخشهای معنیدار کار آمادهی تحویل شود و درعینحال، باید بهحدکافی کوتاه باشد تا روند برنامهریزی تسهیل شود.
- بازهی زمانی همهی اسپرینتها مشابه است.
- مدت هر اسپرینت چهار هفته یا کمتر است.
- درپایان هر اسپرینت، مجموع آیتمهای بکلاگ محصول تحویل داده میشود که Potentially Shippable Product نامیده میشود.
۲. قوانین مرتبط با بکلاگ محصول
- تمام آیتمهای بکلاگ محصول (PBI) باید متعلق به یک محصول باشد.
- دو PBI نمیتوانند وضعیت یکسانی در بکلاگ محصول داشته باشند.
- PBIها در قالب داستانهای کاربر منتقل میشوند.
۳. قوانین مرتبط با نقش اعضای تیم
- عضو تیم نباید در هیچکدام از رویدادهای اسکرام غیبت کند.
- عضو تیم باید بهصورت تعاملی با دیگران همکاری کند و در پی محققکردن تعریف Done باشد.
۴. قوانین مرتبط با نقش اسکراممستر
- اسکرام مستر (SM) از این قدرت و اختیار برخوردار است که راه مناسب برای اجرای فرایند اسکرام را بیابد.
- اسکراممستر باید تایم باکسها را درون تیم تصویب و تعهد به آنها را تضمین کند.
- اسکراممستر باید موانعی را رفع کند که در مسیر اعضای تیم وجود دارد و به محققشدن تعریف Done کمک کند.
۵. قوانین مربوط به نقش مالک محصول
- مالک محصول (PO) میتواند ضعفها و کاستیها را بالای فهرست بکلاگ محصول قرار دهد.
- مالک محصول همیشه به اعضای تیم اجازه میدهد تعداد PBIهایی را انتخاب کند که میتوانند در طول اسپرینت انجام دهند.