تکنیک های خلاقیت فردی

تکنیک های خلاقیت فردی ، فقط توسط یک فرد قابل‌اجرا و استفاده است و نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت گروهی بکار برد . برخی از این تکنیک های فردی عبارت‌اند از:

  1.  تکنیک تعمق Meditation
  2. تکنیک توهم خلاق Creative illusion
  3.  تکنیک do it (Do it technique)
  4.  تکنیک رسم علائق Doodles
  5.  تکنیک خواب خلاقیت Creative Dream
  6.  تکنیک نگاه با چشم ذهن View with mind eyes
  7.  تکنیک حل ناخودآگاه مسائل Unconscious mind
  8.  تکنیک نمودار استخوان ماهی fish one diagram
  9.  تکنیک چک‌لیست اسبورن Osborn’s checklist

تکنیک do it ، مشهورترین تکنیک فردی است.

توضیح هر یک از این روش‌ها به شرح زیر است:

تکنیک توهم یا درنگ خلاق Creative illusion

خیلی از اوقات ، آنچه را که فکر می‌کنیم واقعیت است ، واقعیت نیست . واقعیت‌ها با 5 حس انسان درک می‌شود.

چیزهایی که چشم می‌بیند و مغز آن‌ها تفسیر می‌کند باعث این خطا می‌شود . چشم می‌بیند اما وظیفه ذهن چیز دیگری است ، کار ذهن مرتب کردن و دسته‌بندی و قابل‌فهم کردن چیزهایی است که پس از دیدن ، مغز آن‌ها ایجاد می‌کند بنابراین تصاویری که در ذهن است ، کپی مستقیم اشیا نیست بلکه کدهای خلاصه‌ای است که از طریق شبکه عصبی مغز می‌رسد.

هدف این تکنیک آن است که فرد بتواند باقدرت توهم ، بعضی از اوقات با خطاهای عمدی ، طور دیگری به مسائل نگاه کند تا واقعیت موضوع را دریابد . این سعی باعث می‌شود مقدار اطلاعات از شکاف موجود در بافت‌های عصبی ، آزادشده و به‌وسیله پیوند با اطلاعات قبلی ، الگوی ذهنی جدیدی بسازد یا موضوع از الگوی ذهنی قبلی به الگوی دیگر انتقال یابد.

این تکنیک نوعی خطای عمومی برای تغییر دید و نگاه و فهمیدن واقعیت موضوع است و شالوده آن بر مبنای سرمایه‌گذاری در خلاقیت به معنای توقف درزمانی است که دلیل موجهی برای توقف نیست یعنی سری را که درد نمی‌کند دستمال ببندید و از عادت‌ها و پیش‌فرض‌های ذهنی برای حل مشکلات ، دست بکشید.

توهم خلاق ، تلاشی آگاهانه ما برای خلاق بودن است تا نیازهای پنهان و شناخته‌نشده بشر را کشف کنیم.

  تکنیک do it

این تکنیک از حروف اول 4 کلمه Define به معنی تعریف کردن ، Open به معنی باز کردن ، Identify به معنی شناسایی و Transform به معنی تبدیل کردن گرفته‌شده است و منظور از انتخاب این واژگان آن است که برای حل مشکل ، ابتدا باید موضوع و مسئله به‌طور دقیق تعریف و مشخص شود و سپس ذهن را برای راه‌حل‌های مختلف باز نگه داشت تا بهترین راه‌حل شناسایی و درنهایت آن‌ها به عمل تبدیل کرد.

 تکنیک خواب خلاقیت Creative Dream

هنگام خواب ، ضمیر ناخودآگاه انسان ، فعالیتش کم می‌شود و فکر و مغز و روح انسان به آسایش و آرامش بیشتری می‌رسد و دسته‌بندی مطالب در ذهن راحت‌تر انجام می‌شود و احتمال یافتن راه‌حل برای مسائل ، بیشتر می‌شود بنابراین از امکان می‌توان در خلاقیت استفاده کرد.

درروش به خواب سپاری ، هنگامی‌که شب برای خوابیدن به بستر می‌روید ، در مورد موضوع موردبررسی و یا مشکل و یا مسئله‌ای که نیاز به خلاقیت و یافتن راه‌حل دارید ، به‌شدت تمرکز کرده و فک کنید و به تجزیه تحلیل آن‌ها بپردازید و آن‌قدر ادامه دهید تا در همان حالت خوابتان ببرد.

اغلب نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید و راه‌حل مناسب را پیدا می‌کنید و یا صبح بانشاط هستید و در خودتان ، راه‌حل مسئله را پیداشده می‌یابید و این روش به‌راحتی جواب می‌دهد ولی باید دقت کنید که در استفاده از این روش ، افراط نکنید چون ممکن است باعث اختلال در خواب بشود یا روز بعد در خودتان احساس کسالت و خستگی کنید.

 تکنیک نگاه با چشم ذهن View with mind eyes

ازآنجاکه استعدادهای روحی و روانی در خلاقیت بسیار مؤثر است ، این تکنیک سعی می‌کند این‌گونه استعدادها را به افراد معرفی و آن‌ها تقویت نماید.

اولین بار این تکنیک در سال 1979 توسط اینگو سوان و میشل ابداع گردید.

این تکنیک ، بیشتر بر دورنمایی درونی تأکید می‌کند تا درون بیرونی زیرا برای خلاق شدن لازم است همه  پتانسیل‌های فکری و ذهنی ، احساسی ، هیجانی ، روحی ، معنوی ، بصیرتی (شهودی ) ، منطقی و عقل به کار گرفته شوند و فقدان یا ضعف هر یک ، خلاقیت را محدود می‌کند درحالی‌که اکثر افراد به دلیل نظام‌های آموزشی ، محتوای دروس ، روش تدریس و شرایط محیطی و فرهنگی … از توانایی‌های هیجانی ، ذهنی ، روحی و شهودی بالایی برخوردار نیستند به همین دلیل گفته می‌شود اغلب افراد از 10% ظرفیت و توانایی‌های مغزشان استفاده نمی‌کنند.

با این تکنیک و تمرین‌های آن می‌توان از طریق ادراکات فراحسی ، چیزهایی را دید که ازنظر زمان و مکان در مقابلش قرار ندارند . این تکنیک ازیک‌طرف کمک می‌کند تا فرد با تقویت استعدادهای روحی و روانی ، در موقعیت‌هایی فراتر از سطح حواس قرار بگیرد و از طرف دیگر به او می‌آموزد برای رسیدن به واقعیت‌ها ، بعد از دریافت اطلاعات فرستاده‌شده از طریق حواس ، راه‌های زیادی باید بپیماید. به‌عبارت‌دیگر فرد ازیک‌طرف متوجه می‌شود یکی از موانع مهم برای خلاقیت ، تعلق و وابستگی به حواس 5 گانه است و از طرف دیگر متوجه می‌شود که اطلاع ارسالی از حواس ، در حد تخمین راهنمای خوبی برای اوست.

در این روش ، تمرین‌های زیادی به‌وسیله نرم‌افزارهای کامپیوتری جهت تقویت نگاه با چشم ذهن طراحی‌شده ، یکی از تمرین‌ها این است که ابتدا درحالی‌که فرد در حالتی راحت و آسوده قرار دارد ، یک صفحه مشکی ساده به او نشان می‌دهند و از او می‌خواهند که برای چند ثانیه به‌طور خیره به آن نگاه کند سپس از او خواسته می‌شود درحالی‌که چشمانش بسته است ، اشکال ، سمبل‌ها ، اعداد یا رنگ‌هایی را که در مقابل او به نمایش گذاشته می‌شود را تشخیص دهد .

به‌مرورزمان و با انجام تمرینات مکرر ، فرد قادر می‌شود بعد از چند ثانیه ، اشکال و تصاویر را با چشم‌بسته تشخیص دهد و به‌این‌ترتیب ، از مهارت روانی خاصی برای نگاه با چشم ذهن برخوردار می‌شود.

  تکنیک حل ناخودآگاه مسائل Unconscious mind

ضمیر ناخودآگاه ، نیروگاه یا کتابخانه بزرگ ذهنتان است. این ضمیر همه تجربیات ، دانش و تصمیمات و ایده‌ها و افکاری که تاکنون داشته‌اید را جذب کرده و ذخیره می‌کند و می‌تواند فورا به این حافظه دسترسی پیدا کند.

ضمیر ناخودآگاه ، همه اطلاعات را ثبت می‌کند و به خاطر می آورد و می‌تواند اطلاعات موجود را به اشکال و الگوهای جدیدی تبدیل کند و در حل مسائل به کار گیرد.

 تکنیک ایشیکاوا یا نمودار استخوان ماهی fish one diagram

این تکنیک یکی از روش‌های مفید برای شناسایی مسائل است که هدف اصلی آن شناسایی و تهیه فهرستی از علل احتمالی مسئله موردنظر است و بااینکه تکنیکی گروهی است اما به‌صورت فردی نیز قابل‌استفاده است.

  تکنیک چک‌لیست اسبورن Osborn’s checklist

تهیه چک لیستی از سؤالات درباره خلق یک محصول ، یک فرآیند یا بهینه‌سازی آن‌ها و یا هر موضوع تحت بررسی دیگری می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را ایجاد کند و به خلاقیت و نوآوری منجر شود.

یکی از متداول‌ترین چک‌لیست‌ها برای خلق ایده ، چک لیستی است که توسط الکس . اف اسبورن در سال 1953 مطرح شد . او این چک‌لیست را درزمانی طراحی کرد که در یک شرکت بزرگ تبلیغاتی شراکت داشت .

به کمک این چک‌لیست می‌توان یک ایده موجود را به ایده‌ای جدید تبدیل کرد.

یک جلسه تکمیل چک‌لیست در حدود 15 دقیقه الی 1 ساعت به طول می‌انجامد و در یک گروه کاری ، اعضا می‌توانند به‌طور جداگانه چک‌لیست را بررسی کنند و درنهایت پاسخ‌های خود را مقایسه کرده و با استفاده از پیشنهادهای یکدیگر ، ایده جدید به دست آورند.

چک‌لیست اسبورن می‌گوید:

کاربردهای دیگر شامل:راه جدید استفاده ، کاربردهای دیگر در صورت اصلاح ، آیا می‌توان از آن در مواردی دیگر استفاده کرد؟

سازگار کردن یا انطباق شامل:چه چیز دیگری مثل این یا شبیه این است ، چه چیزی را می‌توانیم کپی کنیم ، از چه کسی می‌توانیم تقلید کنیم ، چه ایده‌های دیگری پیشنهاد کنیم.

اصلاح کردن یا تغییر دادن شامل:پیچش جدید ، تغییر رنگ ، تغییر حرکت ، تغییر صدا ، تغییر بو ، تغییر شکل ، چه تغییری ، زاویه دیگری می‌توان به آن داد؟

بزرگ کردن شامل:چه چیزی به آن اضافه کنیم ، زمان بیشتر ؟، تناوب بیشتر ؟، بلندتر ، طولانی‌تر ، مستقیم‌تر ، تکرار ، تکثیر ، تغییرات طول و عرض و ارتفاع

کوچک کردن شامل:چه چیزی از آن کم کنیم ، کوچک‌تر ؟، ریزتر؟، متراکم‌تر؟، کوتاه‌تر؟، پایین‌تر؟، حذف یا سبک‌تر کردن ؟، جداسازی

جایگزین کردن شامل:چه چیزی جایگزین آن کنیم ؟، ترکیبات دیگر ، استفاده از موارد دیگر ، فرآیند دیگر ، مکان دیگر ، روش دیگر ، تعویض اجزا، قدرت بیشتر

ترکیب مجدد شامل:تعویض داخلی قطعات ، الگویی دیگر ، طراحی دیگر ، تغییر برنامه زمانی ، ایده‌ها را ترکیب کنیم ؟، اهداف را ترکیب کنیم؟، خواسته‌هایمان را ترکیب کنیم؟

معکوس کردن شامل:جابجایی مثبت و منفی ، برعکس چطور؟، وارونه‌اش کنیم ؟

روش اجرا چگونه است؟

  •  محصول یا فرآیندی که می‌خواهید اصلاح شود را مشخص کنید.
  •  هر یک از فعل‌های چک‌لیست را در مورد محصول موردنظر به کار بگیرید و به کمک سؤال‌های مطرح‌شده برای هر فعل ، تغییراتی را در مورد محصول خود پیشنهاد دهید.
  • مطمئن شوید که تا حد ممکن ، تمامی سؤال‌های جزئی را پاسخ داده‌اید.
  •  تغییرات پیشنهادی خود را مرور کنید تا ببینید کدام‌یک از پاسخ‌ها ، راه‌حل شمارا تأمین می‌کند . درصورتی‌که به‌صورت تیمی به سؤالات پاسخ دادید ، وجه اشتراک پاسخ‌های خود را برای رسیدن به ایده‌های جدید ، مدنظر قرار دهید.