پرورش خلاقیت _ سخنان بزرگان درباره خلاقیت

جملات خلاقیت

  1. دشمن خلاقیت‌های بزرگ، باورهای خودمان است: نمی‌شود، امکان ندارد، نه.
  2.  طرف مقابل هم به‌اندازه من هوشمند است.
  3.  سخنان یک کشیش در بستر مرگ: «وقتی بچه بودم دلم می‌خواست دنیا را عوض کنم، بزرگ‌تر که شدم گفتم دنیا خیلی بزرگ است، کشورم را تغییر می‌دهم. در نوجوانی گفتم کشور خیلی بزرگ است و بهتر است شهرم را دگرگون کنم. جوان که شدم گفتم شهر خیلی بزرگ است محله‌ام را تغییر می‌دهم. به میان‌سالی که رسیدم گفتم از خانواده‌ام شروع می‌کنم، اما در این لحظه‌های آخر می‌بینم که باید از خودم شروع می‌کردم و اگر تغییر را از خودم شروع کرده بودم، خانواده‌ام، محله‌ام، شهرم، کشورم و دنیا را به‌قدر توان تغییر می‌دادم.» این جملات بیانگر این است که ابتدا خلاقیت را از خود و نگرشتان شروع و در زندگی شخصیتان پیاده کنید و سپس به دنبال خلاقیت‌های بزرگ برای کشورتان و جهان باشید.
  4. دو ایده، بهتر از یک ایده است.
  5.  ری برد بری Ray bradbury: خلاقیت یعنی خاموش کردن تفکر عقلانی، چون باعث می‌شود به‌جای آنکه خود واقعیتان باشید، برای هر چیز به دنبال دلیل باشید پس همیشه بگویید فکر نکن.
  6.  بیل مویزر Bill Moyres: خلاقیت یعنی نفوذ در چیزهای عادی برای پیدا کردن شگفتی‌ها.
  7.  موریس سنداک Maurice Sendak: دانش و معلومات است که باعث می‌شود خلاقیت و اشتیاق خلاقانه، به‌کار بیفتد.
  8.  دنیس شکرجیان Dennis Shkrjyan در تألیف کتاب مشهورش به نام «نابغه» که مجموعه مصاحبه‌های  مک آرتور Mac Arthur است، می‌گوید: «اگر بخواهیم یک جمله درست درباره خلاقیت بگوییم آن است که برای رسیدن به خلاقیت، باید استعداد خاص را بشناسید و به‌اندازه کافی روی آن کارکنید».
  9.  استفان جی گولد Stephen jay Gould بهترین نویسنده علمی تمام دوران می‌گوید: «برای خلاقیت، ارتباط بین چیزهای به‌ظاهر بی‌ربط را ببینید و به ذات موضوع توجه کنید. پی‌بردن به این ارتباط، باعث می‌شود که شگفت‌زده شویم و لحظه‌ای درنگ کنیم و با خود بگوییم: این همان خلاقیت است!»
  10.  فیل بیدل Phil Beadle در کتاب فوق‌العاده نایاب و بی‌نظیر خود به نام «آناتومی الهام» می‌گوید: «ابتکار و خلاقیت، بستگی به ترکیب جدید و مؤثر ایده‌ها دارد . هر چه بیشتر بدانید، ترکیبات مؤثرتری می‌سازید. این بیشتر دانستن فقط در حوزه‌ای که می‌خواهید روی آن کار کنید نیست؛ بلکه هر چه درباره موضوعات دیگر نیز آگاهی داشته باشید، به نتایج بهتری می‌رسید. کسانی که برجسته می‌شوند در حوزه‌های خارج از فعالیت خود، دانش قابل‌توجهی داشته‌اند. توانایی ایجاد ارتباط بین چیزهایی که در حالت عادی، باهم همخوانی ندارند تعیین می‌کنند که چه کسی واقعاً خلاق است.»