روش‌های حل خلاقانه مسئله

  • آگاه بودن و کنجکاو بودن
  • رجوع به درون
  • ارزیابی و بررسی تمام ایده‌ها
  •  ارزشیابی از طریق پرسش
  • واقع‌بینی بر اساس بهترین دانش موجود
  • در نظر گرفتن همه راه‌حل‌های ممکن و پرهیز از افرادی که ایده‌ها را می‌کشند
  • غرق بودن در رویاهای خود و تمرکز بر آن

آرت مارکمن Art Markman نویسنده کتاب پرفروش تفکر هوشمندانه راهی برای حل مسائل به‌صورت خلاقانه ، کاربردی‌ترین روش‌های حل خلاقانه مسائل را معرفی می‌کند که چکیده‌ای از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب به شرح زیر است:

آرت مارکمن معتقد است :

یک‌راه‌حل خلاقانه در حل مسائل این است که مسائل را از تو تعریف کنید.

تمام آنچه به‌عنوان حل خلاقانه مسئله باید بدانید این است که فرض کنید چیزی میدانید که به شما کمک خواهد کرد این مسئله را حل کنید و همین‌الان هم به آن فکر می‌کنید .

برای این منظور ، راه‌حل‌های مختلفی را امتحان کنید ، هر راهی که فکر می‌کنید ، حتی اگر کاملاً غیرمنطقی باشد زیرا حافظه شما در حال جستجو برای نشانه‌هایی از چیزی است که شما به او تلقین می‌دادید.

با تغییر صورت‌مسئله ، بازآفرینی مسئله و یا تشریح مسئله به روش دیگر ، مغز شما   از حالت ثابت و نرمال خارج می‌کند تا انواع جاها را در حافظه‌تان برای پیدا کردن چیزی که منتظر آن هستید ، بگردد . به هر مقدار که روش‌های مختلفی را امتحان کنید ، به همان میزان نشانه‌های جدیدی به مغزتان برای یافتن راه‌حل ، خواهید داد و برای آن منظور ، 2 سؤال کلیدی وجود دارد که به عقیده آرت می‌تواند به شما کمک کند.

1 ) این چه نوع مسئله‌ای است؟

اغلب اوقات ، ما فقط به این دلیل در یک مسئله در جا می‌زنیم زیرا برای مسئله یک چارچوب انتخاب کرده‌ایم . زمانی که به‌صورت اختصاصی برای یک مسئله فکر می‌کنید ، برای آن چارچوب مشخص می‌کنید و درواقع در حال حدومرز قائل شدن برای حافظه‌تان هستید و دارید بر روی خلاقیتتان سرپوش می‌گذارید . پس به‌جای آن ریشه‌ای فکر کنید و عمق مسئله و پیشینه آن‌ها بیابید .

برای مثال جاروبرقی را در نظر بگیرید ، قبلاً جاروبرقی‌ها یک کیسه همراه ، درون خود داشتند و هنگام پر شدن کیسه از گردوخاک و … باید تخلیه می‌شد و مجدداً کیسه خالی وارد جاروبرقی می‌شد ، اما محققین برای این حل این مسئله ، تلاش‌های بسیاری کردند تا یک فیلتر خوب برای جاروبرقی درست کنند و تا حدی هم موفق شدند.

جیمز دایسون James Dyson یک فرد خلاق در حل مسائل ، مسئله جاروبرقی را از دید دیگری بررسی کرد ، او متوجه شد مشکل در جداسازی است و جداسازی فقط کار فیلتر نیست . او روش‌های متعددی را برای جداسازی گردوخاک از هوا انجام داد و سپس توانست مخترع طراحی جاروبرقی‌های بدون کیسه Dual cyclone شود که بر اساس چرخش تند بادی عمل می‌کن

2 ) به‌غیراز من شخص دیگری چنین مشکلی دارد؟

هنگامی‌که به‌صورت عمقی به مسئله‌تان می‌نگرید ، متوجه می‌شوید اکثر افرادی که می‌بینید مشکل شمارا ندارند ، درواقع آن‌ها به روش خودشان آن‌ها حل کرده‌اند ، خب چرا روش آن‌ها را امتحان نکنیم ؟

برای مثال دایسون متوجه شد ، کارخانه‌های چوب و الوارسازی ، از سیلیکون صنعتی استفاده می‌کنند تا خاک اره را از هوا جدا کنند ، سپس او نیز از این تکنولوژی استفاده کرد و مشکل جاروبرقی‌ها را یک‌بار برای همیشه حل کرد و فیلتر را از جاروبرقی‌ها حذف نمود.

زمانی که متوجه می‌شوید ، مسئله شما بارها و بارها توسط دیگران حل‌شده و راه‌حل‌های آن‌ها را مشاهده می‌کنید ، ناخودآگاه یا راه‌حل‌های موجود برای مسائل شما هم ، جوابگو هستند و یا اگر نیستند به شما کمک می‌کنند تا یک راه‌حل فوق‌العاده مختصر به فرد به دست آورید.