آشنایی و بررسی انواع فلایت کنترلر ها

فلایت کنترل چیست ؟

فلایت کنترل را می توان مهمترین قطعه یک هلی شات دانست. در هنگام پرواز هلی شات به دلایل مختلفی ممکن است از مسیر حرکت خود خارج شود. قطعه ای که وظیفه کنترل پرواز هلی شات را بر عهده دارد، همان فلایت کنترل است. با پیشرفت علم الکترونیک، قطعه فلایت کنترل به کمک انواع سنسورها می تواند تعادل پرواز هلی شات را به خوبی حفظ کند.

در ادامه می خواهیم به توضیح انواع هلی شات ها بپردازیم.

انواع فلایت کنترلر ها:

الف)فلایت کنترل های ساده و مبتدی

فلایت کنترل های on board در رده ساده ترین فلایت کنترل ها به شمار می روند. معمولا این نوع فلایت کنترل بر روی هلی شات های اسباب بازی و مبتدی نصب می شود. نحوه کار این فلایت کنترل ها بسیار ساده است. این فلایت کنترل ها معمولا از ۱ الی ۳ ICU استفاده می کنند. این آی سی یو ها وظیفه تنظیم ارتفاع را بر عهده دارند. فلایت کنترل های ساده را نمی توان به سادگی تعمیر کرد. به همین علت در صورت خرابی معمولا تعویض می شوند. نکته دیگر درباره فلایت کنترل های ساده مربوط به قابلیت ست شدن آن ها است. فلایت کنترل ساده هر برند را فقط با همان سری از هلی شات ها قابلیت ست شدن دارد. در یک کلام می توانیم فلایت کنترل های ساده را برای هلی شات های ساده یا نیمه حرفه ای کاربردی بدانیم.

ب)فلایت کنترل های نیمه حرفه ای

فلایت کنترل های نیمه حرفه ای از اجزای تشکیل دهنده مولتی روترهای نیمه حرفه ای و حرفه ای است. این نوع از فلایت کنترل ها برای موتورهای براشلس طراحی شده و ولتاژ تغذیه موتور به طور مستقیم از داخل فلایت کنترل عبور نمی کند. از رایج ترین فلایت کنترل های نیمه حرفه ای می توان به به فلایت QQ و KK اشاره کرد. فلایت کنترل های نیمه حرفه ای با دقت بیشتری می توانند پرواز مولتی روتر را کنترل کنند. برندهای معتبر دنیا مانند کوادکوپتر SjRC از این نوع فلایت کنترل برای هلی شات های خود استفاده می کنند.

پ)فلایت کنترل های حرفه ای

فلایت کنترل حرفه ای امکانات بسیار پیشرفته تری دارند. این فلایت کنترل ها مجهز به سیستم کنترل پایدار و اتوپایلت می باشند. این نوع فلایت کنترل ها را فقط می توان در کوادکوپترهای حرفه ای برند های معتبر مانند کوادکوپتر DJI مشاهده کرد. از برتری های محسوس فلایت کنترل های حرفه ای می توان به GPS، تثبیت ارتفاع و سنسور عدم برخورد به مانع اشاره کرد. قیمت فلایت کنترل های حرفه ای به خاطر وجود امکانات بالا و کیفیت ساخت نسبت به سایر فلایت های کنترل بالاتر است.

ت)فلایت کنترل های مخصوص هلی شات های سرعتی

 در تقسیم بندی فلایت کنترل کواد کوپتر می توانیم به یک دسته دیگر نیز اشاره کنیم. یک دسته از فلایت کنترل ها صرفا برای کوادکوپترهای سرعتی طراحی شده اند. از آنجا که در هلی شات های سرعتی پایداری اهمیت زیادی دارد، فلایت کنترل های سرعتی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. از رایج ترین مدل های فلایت کنترل می توان به فلایت کنترل CC3D و NAZE32 اشاره کرد.

سنسورهای موجود برروی فلایت کنترلر ها:

الف)سرعت سنج زاویه ای 

این سنسور همانطور که از اسمش مشخص است برای محاسبه سرعت برحسب درجه برثانیه (deg/sec ) یا رادیان برثانیه (red/sec) نسبت به دستگاه مختصاتی  فرضی برروی مولتی روتورها، برروی فلایت کنترلر ها وجود دارند.

ژیروسکوپ ها باید برروی تمام مولتی روتورها وجود داشته باشند و در همه حالت های پرواز استفاده گردد. با به مشکل برخوردن این سنسور احتمال بالایی در کرش کردن مولتی روتورها وجود دارد.

ب)شتاب سنج خطی 

این سنسور برروی فلایت کنترل قرار میگیرد تا شتاب خطی را برحسب متر بر مجذور ثانیه (m/s^2) نسبت به دستگاه مختصات فرضی برروی مولتی روتور محاسبه کند.

فلایت کنترل ها از داده های شتاب سنج برای برآورد موقعیت های کوتاه مدت استفاده میکنند. در واقع زمانی که کالیبراسیون به درستی انجام شود، از این داده ها برای تعیین سرعت حرکت مولتی روتور در یک زمان کوتاه میتوان استفاده کرد.

پ)قطب نما 

برای تعیین جهت شمال یا جنوب بر رروی فلایت کنترل نصب میکنیم. اگر این سنسور در زمان روشن شدن مولتی روتور تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی باشد به درستی عمل نمیکند و باعث اختلال فلایت کنترل شده و پروازی پایدار نخواهیم داشت.

ث)فشارسنج 

برای اندازه گیری فشار هوا از سنسور هواسنج استفاده میکنیم. همه ما میدانیم که فشار و ارتفاع رابطه مستقیم باهم دارند، فلایت کنترل ها با اندازه گیری فشار هوا نسبت به نقطه مبدا، ارتفاع را نسبت به مبدا را محاسبه کرده و باعث پایداری کوادکوپتر در زمان پرواز میشود.

تنها ضعفی که در این سیستم به چشم میخورد در زمان هایی است که باد یا حرکت سریع هوا باعث تغییر فشار و تغییر ارتفاع مولتی روتور میشود

ث)سنسور موقعیت(GPS) 

سنسور GPS موقعیت کوادکوپتر را برحسب زاویه مکانی نسبت به گیرینویچ مشخص میکند. این سنسور برای تعیین موقعیت مکانی، نیاز به اتصال به ماهواره ها دارد، هرچه تعداد ماهواره هایی که به آن متصل است بیشتر باشد موقعیت مکانی که اعلام میکند دقیق تر است.

سیستم GPS در پروازهای خودکار کمک بسیاری به Flight controller میکند و در پایداری بیشتر مولتی روتور نقش مهمی دارد.

فلایت کنترلرها زمانی که خلبان دستور تغییر سرعت یا جهت را صادر میکند، اطلاعات مربوط به این دستور را از گیرنده رادیویی که برروی مولتی روتور قرار دارد دریافت میکند و به کمک اسپید کنترلر (ESC)، سرعت موتورها را مطابق دستور خلبان تغییر میدهد.

وجود سنسورهای اضافی برروی فلایت کنترلرها کمک میکند تا پردازش های دقیقی در زمان افزایش سطح محاسباتی صورت بگیرد. در واقع عملکرد فلایت کنترلرها به سنسورهای موجود برروی مولتی روتور وابسته بوده به صورتی که هرچه تعداد سنسورها بیشترباشد عملکرد سیستم بهتر می شود.

در ادامه در پست بعد به بررسی انواع بدنه های مولتی روتر ها می پردازیم.

بررسی انواع بدنه مولتی روتر ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.