[toc]

 ایالات متحده آمریکا:

بیش از ۴۵۰۰ مؤسسه آموزشی معتبر و مجاز، مجموعه سیستم آموزش عالی آمریکا هستند.  برخلاف بیشتر کشورها، مؤسسات آموزش عالی آمریکا دارای سازماندهی یکنواخت و متمرکز نیستند، بلکه هیات های اعتبارسنجی مستقلی در سطح کشور و منطقه به بررسی اعتبار مؤسسات آموزشی می پردازند.

دانشگاه‌های آمریکا از نظر تصمیم‌گیری و اختیارات، بشدت (نسبت به دولت فدرال) غیر متمرکز عمل می‌کنند؛ و این برگرفته از متمم دهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا می‌باشد. با اینحال، دولت فدرال با اعطای مبالغ بودجه همانند ( federal grants) قابلیت تأثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری این موسسات را دارد. ارگانهای دولتی همانند موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، وزارت نیرو ایالات متحده آمریکا، و بنیاد ملی علوم آمریکا نقش بسیار عمده‌ای را در تأمین مخارج پژوهشی دانشگاه‌ها بر عهده دارند.

همانند آموزش و تحصیلات در سطوح مدرسه‌ای و متوسطه، در ایالات متحده برخی دانشگاه‌ها «عمومی» بوده که اکثر هزینه‌هایشان توسط دولت ایالتی یا فدرال پرداخت می‌شود، و برخی دیگر از دانشگاه‌ها خصوصی و با سرمایه‌های اهدایی اداره می‌شوند. با اینحال در سطوح دانشگاهی، بودجه‌های دولتی درصد کمتری از منبع دخل یک دانشگاه را تشکیل می‌دهد، و دانشگاه‌ها مدام در جستجوی منابع گوناگون دیگر برای تأمین مخارج خود می‌باشند.

برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه‌های آیوی لیگ دارای سرمایه‌های خصوصی خود گردان (endowments )و در نتیجه کاملاً خودکفا هستند. بطور مثال دانشگاه هاروارد با سرمایه کل ۲۹ میلیارد دلاری خود یک دانشگاه تماماً خصوصیست که بودجه سالیانه خود را از منابع گوناگون مانند صنعت، پروانه اکتشاف و اختراع، سرمایه داران و همچنین از دایره فارغ التحصیلان خود تأمین می‌کند.

دانشگاه تگزاس در آستین در عوض با وجود سرمایه خصوصی ۱۳٬۵ میلیارد دلاری خودبه صرف بودن یک مؤسسه دولتی به منابع فدرال و ایالتی نیز برای بودجه خود وابسته است. دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل بطور نمونه نیز بیش از ۴۵۰ میلیون دلار در سال از ایالت کارولینای شمالی بودجه دریافت می‌کند و لذا یک دانشگاه دولتی می‌باشد که عضو لیگ آیوی عمومی است.

کالج های منطقه ای برای ارائه مدرک، دوره های آموزشی دو ساله برگزار می کنند و دانشجویان را آماده می سازند تا در مؤسسه آموزشی اعطا کننده مدرک کارشناسی، به تحصیل خود ادامه دهند، یا به آنان کمک می کنند با کسب مهارت های حرفه ای به محض فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.  کالج ها و دانشگاه های ایالتی که به نام “دانشگاه های دولتی” نیز معروفند با هزینه و یارانه ایالت ها تاسیس شده اند و در ازای دریافت شهریه اندک برای افراد مقیم آن ایالت امکان تحصیل برای آنها فراهم می سازند.  دانشگاه های دولتی عموماً فرصتهای پژوهشی در اختیار دانشجویان قرار می دهند و در رشته های مختلف تحصیلی کلاس درس برگزار می کنند.  این دانشگاه ها معمولا بسیار بزرگ هستند و بیشتر از دانشگاه های خصوصی دانشجو می پذیرند. علائق هر دانشجو به او کمک می کنند از میان گزینه های فراوان پیش روی خود انتخاب کند.

فارغ از نوع مؤسسه آموزشی، معمولا در آمریکا دانشجویان پس از اتمام هر کلاس اعتبار آن واحد درسی را کسب می کنند و پس از بدست آوردن مجموعه واحد لازم می توانند از آن دوره آموزشی فارغ التحصیل شوند.  دروس به دو دسته “اصلی” و “تخصصی” تقسیم می شوند.  دروس اصلی به دروس پایه و مبنای آن رشته گفته می شود، و دروس تخصصی به آموزش موضوعات تخصصی آن رشته تحصیلی می پردازد. دانشجویان می توانند درسهای “اختیاری” نیز داشته باشند تا درباره دیگر موضوعات مورد علاقه شان نیز یاد بگیرند و تحصیل فراگیر را تجربه نمایند.

تقویم آموزشی آمریکا معمولا از ماه سپتامبر تا ماه می طول می کشد و این زمان به دو ترم تحصیلی ۱۶ تا ۱۸ هفته ای که به نیمسال معروف است، تقسیم می شود.  البته بعضی مدارس بر اساس سیستم سه یا چهار ترمی پیش می روند و هر سال تحصیلی شان به چندین ترم ۱۰ تا ۱۲ هفته ای تقسیم می شود. از میان ۵۰ ایالت آمریکا، ۳۰ ایالت مدارس خود را ملزم به داشتن تقویم ۱۸۰ روزه در سال می‌کند، مدارس ۲ ایالت بیش از ۱۸۱ روز کلاس دارند و مابقی بین ۱۷۱ تا ۱۷۹ روزه هستند.

دانشگاه هاروارد:

تاسیس: ۱۶۳۶

دانشجویان (تقریبا.) : ۲۱۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

هاروارد جان. مدرسه پالسون مهندسی و علوم کاربردی

دانشگاه ییل:

تاسیس:۱۷۰۱

تعداد دانشجویان(تقریبا):۱۳۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • دانشکده معماری
  • دانشکده فنی و مهندسی & علوم کاربردی

موسسه تکنولوژی ماساچوست:

تاسیس:۱۸۶۱

تعداد دانشجویان(تقریبا):۱۲۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • دانشکده معماری و برنامه ریزی
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده علوم انسانی, فنون, و علوم اجتماعی
  • اسلون دانشکده مدیریت
  • دانشکده علوم

دانشگاه استنفورد:

تاسیس:۱۸۹۱

تعداد دانشجویان(تقریبا):۱۶۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • دانش هوانوردی
  • مهندسی زیستی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی محیط زیست و مدنی
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی و مدیریت
  • مهندسی علم مواد
  • مهندسی مکانیک

دانشگاه پنسیلوانیا:

تاسیس:۱۷۴۰

تعداد دانشجویان(تقریبا):۲۵۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • مهندسی شیمی
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی و مدیریت
  • مهندسی علم مواد
  • مهندسی مکانیک

دانشگاه پرینستون:

تاسیس:۱۷۴۶

تعداد دانشجویان(تقریبا):۸۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • معماری
  • شیمی و مهندسی زیستی
  • مهندسی عمران و محیط زیست
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • ریاضیات
  • مهندسی مکانیک و هوا و فضا
  • تحقیق در عملیات و مهندسی مالی

دانشگاه جان هاپکینز:

تاسیس:۱۸۷۶

تعداد دانشجویان(تقریبا):۲۱۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

مدرسه WHITING مهندسی

دانشگاه شیکاگو:

تاسیس:۱۸۹۰

تعداد دانشجویان(تقریبا):۱۵۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • مدرسه گراهام مداوم لیبرال و مطالعات حرفه ای
  • موسسه مهندسی مولکولی
  • بخش علوم فیزیکی

موسسه فناوری کالیفرنیا:

تاسیس:۱۸۹۱

تعداد دانشجویان(تقریبا):۲۵۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • زیست شناسی و مهندسی زیستی
  • علم شیمی و مهندسی شیمی
  • مهندسی وعلوم کاربردی
  • زمین شناسی و علوم سیاره ای
  • علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • فیزیک, ریاضیات و ستاره شناسی

دانشگاه کلمبیا:

تاسیس:۱۷۵۴

تعداد دانشجویان(تقریبا):۲۸۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • معماری
  • فنون
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی هنر & علوم
  • کسب و کار
  • مهندسی

کانادا

مقطع آموزش کارشناسی

اغلب دوره های تحصیلی دانشگاهی ارائه شده در ایالت بریتیش کلمبیا به مدارج علمی کارشناسی عمومی یا افتخاری ختم می شوند.برای دریافت این دو مدرک دانشگاهی پشت سرگذاردن دوران ۴-۳ ساله آموزش دانشگاهی الزامی است.لازم بذکراست که درجه کارشناسی تحت عناوین مختلفی نظیر(B.S )و(B.A) اعطا می­گردد. این دوره تحصیلی همچنین شامل دوره های ۳ساله ویا دوره های کوتاه مدت۱ ساله نیز می باشد. در مقطع آموزش عالی برخی از رشته های تحصیلی تدریس می­گردد که عموماً نیازمند ارایه برخی از پیش شرطهای رایج دانشگاهی نمی باشند که از این قبیل رشته ها می توان به رشته های تحصیلی پرستاری ، بازرگانی و آموزش اشاره نمود.

مقطع آموزش کارشناسی ارشد

این درجه دانشگاهی به طور عادی نیازمند پشت سرگذاردن درجه کارشناسی ویا معادل آن می باشد. دوره کارشناسی ارشد برخی از رشته های تحصیلی نظیر مدیریت بازرگانی۲ سال به طول می انجامد. برای به پایان رساندن دوره کارشناسی ارشد، لازم است دانشجو از رساله تحقیقاتی دفاع نماید. دوره کارشناسی ارشد نیز نظیر دوره کارشناسی از عناوین مختلف ومتنوعی نظیر(M.A) (M.SC) ; (M . Ed); (M. B .A) برخوردار می­باشد.

مقطع آموزش دکتری

درجه دکتری عالی­ترین مدرک دانشگاهی بوده وسومین دوره مطالعاتی دانشگاهی را تشکیل می دهد. این دوره تحصیلی عموماً نیازمند گذراندن۳ سال مطالعاتی پس از دوره کارشناسی ارشد می باشد. از پیش شرطهای اصلی این دوره تحصیلی ارایه ودفاع از یک نظریه تحقیقاتی بدیع وپشت سر گذراندن چندین واحد درسی عملی می باشد.

آموزش غیر رسمی

آموزش عالی از راه دور

دانشگاه آزاد بریتیش کلمبیا با عنوان (( OLAکه مدیریت یک بانک اعتباری را نیز برعهده دارد به برگزاری برنامه های آموزشی دانشگاهی وفنی وحرفه ای به صورت آزاد مبادرت می نماید. اغلب مطالب آموزشی این دانشگاه از طریق شبکه آموزشی تلویزیونی وبا استفاده از امکانات انتقال ماهواره ای بر روی آنتن مناطق دور دست ایالت ارسال می­گردد. کالج فورث آیلند ایالت بریتیش کلمبیا برنامه های آموزشی دانشگاهی۱و۲ساله را به صورت آموزش از راه دور به علاقمندان ارائه می نماید که پس از اتمام دوره آموزش مدارک معتبری نیزاعطا می­گردد.علاوه براین گفتنی است که کلیه دانشگاه های محلی ایالت بریتیش کلمبیا برنامه های آموزش از راه دورجامعی را به ویژه در رشته های فنی وحرفه ای ارائه می نمایند.

آموزش فشرده وکوتاه مدت دانشگاهی

براساس گزارشات واصله ازوضعیت موسسات آموزش عالی ایالت بریتیش کلمبیا درسال ۱۹۹۵میلادی مشخص گردید که ۸۷% از فارغ التحصیلان این موسسات بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی اشتغال یافته و۵۸% نیز پس از فارغ التحصیلی به مشاغلی که مستلزم آموزش مجدد است می پردازند. علاوه بر این مشخص گردید که ۶۷% از فارغ التحصیلان رتبه های دانشگاهی پایین تر و۳۸% از فارغ التحصیلان رتبه های دانشگاهی بالاتر ادامه تحصیلات تکمیلی را به فعالیت در بازار کار ترجیح می­دهند.

آموزش عالی در حوزه صنایع

حوزه صنایع ایالت بریتیش کلمبیا در برنامه های آموزشی؛ سیاستهای مشترکی با حوزه آموزش عالی دارد. به­عبارت دیگر دانشجویان اغلب رشته های آموزشی همزمان با تحصیل علوم به فعالیت در بازار کار می پردازند. البته باید متذکر شد که آموزش مشترک ـ یعنی دانشگاهی وصنعتی ـ تنها مشمول برخی از رشته های تحصیلی می گردد .

سیستم آموزشی کانادا

دانشگاه آلبرتا:

تاسیس:۱۹۰۸

تعداد دانشجویان(تقریبا):۴۰۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی شیمی و مواد
  • مهندسی عمران و محیط زیست
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • دانشکده معدن و نفت مهندسی

دانشگاه تورنتو:

تاسیس:۱۸۲۷

تعداد دانشجویان(تقریبا):۵۹۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • دانشکده علوم و مهندسی کاربردی
  • دانشکده معماری, چشم انداز و طراحی

دانشگاه واترلو:

تاسیس:۱۹۵۶

تعداد دانشجویان(تقریبا):۳۱۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • معماری
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران و Environmenal
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک و مکاترونیک
  • مهندسی فناوری نانو
  • مهندسی نرم افزار
  • سیستم های مهندسی طراحی

دانشگاه لاوال:

تاسیس:۱۶۶۳

تعداد دانشجویان(تقریبا):۲۹۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • دانشکده برنامه ریزی, معماری, هنر و طراحی
  • دانشکده علوم و مهندسی

دانشگاه اتاوا:

تاسیس:۱۸۴۸

تعداد دانشجویان(تقریبا):۴۳۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • شیمی و مهندسی زیستی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق و علوم کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک

دانشگاه بریتیش کلمبیا:

تاسیس:۱۹۰۸

تعداد دانشجویان(تقریبا):۶۱۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • معماری و معماری منظره
  • برنامه های معماری
  • طراحی محیط
  • مهندسی پزشکی
  • شیمی و مهندسی زیستی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • فیزیک مهندسی
  • مهندسی محیط زیست
  • زمین شناسی مهندسی
  • مهندسی مجتمع
  • مهندسی مواد
  • مهندسی مانیک
  • مهندسی معدن
  • کارشناسی ارشد سیستم های نرم افزار

دانشگاه سایمون فریزر:

تاسیس:۱۹۶۵

تعداد دانشجویان(تقریبا): ۳۴۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • علوم رایانه
  • علوم مهندسی
  • مهندسی سیستم های مکاترونیک

دانشگاه مونترال:

تاسیس:۱۸۷۸

تعداد دانشجویان(تقریبا):۶۸۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

  • علوم کامپیوتر و پژوهش عملیاتی
  • مرکز آموزش فن آوری اطلاعات (DESI)

دانشگاه مک گیل:

تاسیس:۱۸۲۱

تعداد دانشجویان(تقریبا):۴۰۰۰۰

مدارس / کالج / گروه ها / دوره های آموزشی / دانشکده/(همگی مربوط به گروه مهندسی):

مهندسی Bioresource