[toc]

[ult_tab_element][single_tab title=”معرفی” tab_id=”1557438359847-9″]

مهندسی سازه (Structural engineering) بخشی از مهندسی عمران، و مهندسی هوافضا است. در مهندسی عمران، مهندسی سازه در مورد ساختارهای انتقال بار از اجزاء یک ساختمان یا بنا به محل تکیه‌گاهی آن مانند پی سازه صحبت می‌کند.

اگر مهندسی سازه را متشکل از دو بخش تحلیل و طراحی بدانیم، سرسلسله روابط تحلیلی تئوری الاستیسیته و مرجع بخش طراحی استانداردها و قضاوت‌های مهندسی است. درتئوری الاستیسیته از جبر تانسورها استفاده می‌شودو با استفاده از قانون هوک، دستگاه معادلات دیفرانسیل جزئی تعادل و سازگاری تشکیل می‌شوند. مشهورترین روش حل عددی این دستگاه معادلات، روشی است به نام اجزا محدود.

مهندسی سازه گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستم‌های سازه‌ای به هدف باربری و مقاومت در برابر نیرو های گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد.

مهندسی سازه عمدتاً با طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های غیر ساختمانی سر و کار دارد و همچنین نقش ضروری در طراحی ماشین آلات در جاهایی که یکپارچگی سازه‌ای بر روی ایمنی و اطمینان پذیری ماشین تأثیر دارد بازی می‌کند. ساخته‌های دست بشر، از مبلمان تا تجهیزات پزشکی، از خودرو و … نیاز به حضور مهندس سازه دارد.

یک مهندس سازه باید در هنگام طرح یک سازه به دو مسئله توجه کند: مسئلهٔ اول بررسی مقاومت سازه در برابر بارها ی وارد بر سازه که شامل بارهای زنده، بار باد، برف، انسان، اشیا و بار مرده و بار زمین لرزه و… است که با طراحی سیستم باربر ومحاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است. مسئلهٔ دوم بررسی کارایی سازه است یعنی سازه باید فاقد مواردی مانند لرزش و تغییر شکل‌های خارج از اندازهٔ مجاز آیین نامه باشد. زیرا این موارد در کاربری سازه مشکل زا هستند و باعث مشکلی مانند ترس در کاربران سازه و یا مواردی مانند ترک خوردن دیوارها و نازک کاری‌ها می‌شوند.

تاریخچه مهندسی سازه:

تاریخچه مهندسی سازه با آغاز یک جا نشینی بشر آغاز شد. اولین تاریخچه مدون مهندسی سازه با ساخت اهرام پله‌ای در مصر توسط آمون هوتپ، که اولین مهندسی که با نام شناخته می‌شود باز می‌گردد. در این دوره سازه‌های عظیمی چون اهرام در مصر ، زیگورات چغازنبیل و پارسه (تخت جمشید) در ایران نام برد.

سازه‌های مهندسی سازه 

پل سد پی سازه‌های دریایی خطوط لوله نیروگاه دیوارهای حائل و سازه‌های نگهبان راه تونل آبرو

مهندسی سازه در ایران

در ایران گرایش سازه به عنوان زیر مجموعهٔ مهندسی عمران مهندسی هوافضا شناخته می‌شود.

مهندسی عمران

در دورهٔ کارشناسی ارشد داوطلبان پذیرش دانشگاه در گروه مهندسی عمران مورد سنجش قرار می‌گیرند. امکان ادامهٔ تحصیل در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های سراسری و آزاد وجود دارد

طول مدت لازم برای اتمام این دوره 2 سال است و حداکثر مجاز برای اتمام این دوره مطابق آئین نامه دوره کارشناسی ارشد می‌باشد.

در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی سازه در دانشگاه‌های ایران دروس زیر به تایید وزارت آموزش عالی رسیده است

چارت دروس کارشناسی ارشد ناپیوسته- سازه

دروس جبرانی (22 واحد)

  • استاتیک و مقاومت مصالح
  • تحلیل سازه‌ها
  • طراحی سازه‌های فولادی
  • طراحی سازه‌های بتنی
  • مبانی مکانیک خاک
  • بارگذاری
  • تحلیل ماتریسی سازه‌ها

دروس اصلی و تخصصی الزامی (15واحد)

  • ریاضیات عالی مهندسی
  • دینامیک سازه‌ها
  • تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته
  • روش اجزاء محدود
  • سمینار
  • پایان نامه تز

یکی از دروس زیر: (توضیح در شماره 3)

  • پایداری سازه‌ها
  • سازه‌های فلزی پیشرفته
  • سازه‌های بتن آرمه پیشرفته

دروس تخصصی اختیاری (9واحد)

پایداری سازه‌ها ، سازه‌های فلزی پیشرفته ، سازه‌ های بتن آرمه پیشرفته ، مهندسی زلزله ، اصول طراحی سازه‌های دریایی ، طراحی غیر ارتجاعی سازه‌ ها ، بتن پیش تنیده ، اثر زلزله بر سازه‌های ویژه ، طراحی ساختمان ها در برابر زلزله ، بهینه سازی در مهندسی عمران ، تئوری صفحات و پوسته‌ ها ، سدهای بتنی ، نگهداری و ترمیم سازه‌ها ، آزمایشگاه سازه ، مهندسی پل ، تئوری پلاستیسیته ، سازه‌های فضایی ، تکنولوژی عالی بتن ، ایمنی در سازه‌ها ، مهندسی پی پیشرفته ، طراحی هیدرولیکی سازه‌ها ، اندرکنش خاک و سازه ، دینامیک خاک ، اندکنش سازه و آب ، بهسازی سازه‌های آسیب دیده در زلزله .

[/single_tab][single_tab title=”پروژه” tab_id=”1557438398904-3-10″][/single_tab][single_tab title=”آموزش” tab_id=”1563996255751-2-6″][/single_tab][/ult_tab_element]