انسجام در نگارش مقاله 

چگونه نگارش شفاف یا انسجام در نگارش مقاله، در تسهیل پذیرش آن موثر است؟

(Coherence) یکی از ویژگی‌های ضروری نگارش آکادمیک خوب است. در نگارش آکادمیک، جریان ایده‌ها از جمله‌ای به جمله دیگر، باید منطقی و روان باشد. عدم هم پیوستگی (Cohesion)، در درک اصلی‌ترین نکته مقاله‌ توسط خواننده و خوانایی متن اختلال ایجاد می‌کند.

شفافیت در نگارش مقاله به معنی “شفافیت ایده” است و زمانی ایجاد می‌شود که متن از گرامر و مجموعه لغات صحیح برخوردار باشد. هدف از نوشتن، بیش از هر چیز، سود رساندن  به خواننده است.

  • به هم پیوستگی لزوماً پیش انسجام است. این دو اصطلاح با هم متفاوت‌اند.

به هم پیوستگی زمانی ایجاد می‌شود که جمله‌ها در سطح جمله با هم پیوستگی دارند، درحالیکه انسجام یعنی پیوستگی ایده‌ها. علاوه بر این، به هم پیوستگی بر دستور زمان و سبک مقاله‌ تمرکز دارد.

◊نکته:

بدون انسجام و به هم پیوستگی، خوانندگان با متنی از هم گسسته مواجه می‌شوند و شکاف‌های متعددی را در ایده‌‌ی ارائه شده احساس می‌کنند.

خواندن و درک متن فاقد انسجام، مشکل است. این مشکل، مانع از تحقق هدف نهایی نگارش می‌شود که انتقال روشن و کارامد ایده نویسنده است.

برای اطمینان از انسجام و به هم پیوستگی در نگارش آکادمیک، راهبردهایی وجود دارد. مانند کاربرد زنجیره‌ی واژه‌ها، جانشین‌سازی لغات مشابه، حذف واژگانی با معانی ضمنی، استفاده از حروف ربط، تکرار کلمات کلیدی، تغییر ساختار و طول جمله، وجود جملات سرنخ‌دهنده به محتوا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.