در نگارش پایان‌نامه چگونه از یک مقاله استفاده کنیم؟

در نگارش پایان‌نامه باید از منابع درجه اول و با کیفیت همچون، مقاله، کتاب، پایان‌نامه‌های دفاع شده و … استفاده کرد. رفرنس‌های مستند و علمی، کیفیت پایان‌نامه را افزایش می‌دهد.

گاهی دانشجویانی که در حال نگارش پایان‌نامه خود هستند، از مقالات برای نگارش پایان‌نامه استفاده می‌کنند، فارغ از اینکه هم اکنون در حال نوشتن چه بخشی از پایان‌نامه هستند.

روش دانشجویان اینچنین است که کل مقاله را ترجمه و یا اینکه تمامی مقالاتی که جستجو کرده‌اند را از اول تا آخر مطالعه می‌کنند. این روش، کار بسیار وقتگیر و بی‌فایده‌ای است.

یک پژوهشگر برای استفاده از یک یا چند مقاله در تألیف پایان‌نامه خود، قبل از شروع نوشتن باید بداند که:

دنبال چه چیزی می‌گردد؟

قصد استفاده از کدام بخش مقاله در پایان‌نامه خود را دارد؟

تا برمبنای آن، به دنبال مطالب از مقالات بگردد. بنابراین شناخت ساختار مقاله و همسان‌سازی بخش‌های مختلف ان با یک پایان نامه، بسیار اهمیت دارد.

اگر در حال نگارش بیان مساله در فصل اول و یا بخش‌هایی از مبانی نظری و تمامی پیشینه پژوهش هستید، می‌توانید از قسمت مقدمه مقاله و چکیده آن استفاده نمایید.

همچنین، برای نگارش پیشینه پژوهشی برای فصل دوم از بخش چکیده مقالات مختلف استفاده کنید.

 اگر در حال نوشتن فصل سوم پایان‌نامه هستید بهتر است به بخش روش‌های مقاله بروید و روی آن متمرکز شوید.

خواندن سایر بخش‌های مقاله برای نوشتن فصل سوم پایان نامه  بی‌فایده است.

نتایج هر پژوهش منحصر به فرد است و شما عملاً نمیتوانید از بخش نتایج مقاله در پایان نامه استفاده خاصی ببرید. اما می‌توانید شکل گزارش جداول و عوامل مهم و تاثیرگذاری که شما نیز باید به آنها در فصل چهارم بپردازید را از بخش نتایج مقالات استخراج کنید.

بسیاری از پژوهشگران، در ترسیم جداول آزمون‌های مختلف یا ارایه گزارش نهایی از نتایج تحلیل‌ها ضعف‌های بسیاری دارند که مطالعه این بخش از مقالات  راهگشاست.

 

برای نگارش فصل پنجم پایان‌نامه، به مقالاتی که قبلاً برای نوشتن فصل دوم و فصل یک پایان نامه خود سرچ نموده‌اید مراجعه و بخش “بحث و نتیجه‌گیری” این مقالات را خوب مطالعه کنید.

جدول همسان‌سازی بخش‌‌های مختلف یک پایان‌نامه و مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.