مهندسی صنایع، (به انگلیسی: Industrial engineering) عنوانی قدیمی برای بیان رویکردی در علم مدیریت سازمان ها و صنایع می‌باشد. نام فارسی این رشته به عنوان معادل درست انگلیسی آن مهندسی صنعتی است که توسط تیلور، بانی علم مدیریت به کار برده شد.

مجموعه فعالیت هایی که مهندسی صنعتی نامیده می شود در ماهیت جزو زیر شاخه های علم مدیریت قرار می گیرند مانند مدیریت کیفیت، مدیریت بهره وری، مدیریت پروژه، مدیریت تولید و … از این رو امروزه مباحث مهندسی صنایع زیر مجموعه علم مدیریت قرار می گیرد و واژه ی مهندسی، بیشتر جنبه اسمی و تاریخی دارد.

آن بخش از مباحث با عنوان مهندسی صنایع که جنبه های آماری و ریاضیاتی دارد؛ تحت عنوان رشته های آمار صنعتی و ریاضیات کاربردی و ریاضیات صنعتی قرار می گیرد.

امروزه در دانشگاه های کشورهای پیشرفته، رشته عامی با عنوان مهندسی صنایع غالباً به رشته های تخصصی مدیریتی مانند مدیریت کیفیت، مدیریت تولید، مدیریت پروژه و غیره تبدیل شده اند و این روال ادامه دارد.

تعاریفی که از مهندسی صنایع ارائه می شود مانند اینکه رشته‌ای است که با طراحی، بهبود، و پیاده سازی سیستم های یکپارچه از افراد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط می‌باشد؛ بیانی از علم مدیریت است.

مهندسی صنایع آن‌گونه که در ایران تدریس می‌شود در واقع مهندسی صنایع کلاسیک است که مبتنی بر بهینه سازی، بهینه سازی خطی (تحقیق در عملیات) و کارسنجی و زمانسنجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.