همان گونه كه در فصل سوم به طور كلي به بررسي انواع مواد مركب پرداخته شد در ادامه به بررســي روشهاي توليد آنها پرداخته خواهد شــد. اما مناســب اســت قبل از روشهاي ساخت برخي نكات بررسي گردد.

كامپوزيت از دو قسمت اصلي ماتريس و تقويت كننده تشكيل شده است. ماتريس با احاطه كردن تقويت كننده آن را در محل نسبي خودش نگه ميدارد. تقويت كننده موجب بهبود خواص مكانيكي ساختار ميگردد. به طور كلي تقويت كننده ميتواند به صورت فيبرهاي كوتاه و يا بلند و پيوسته باشد. نكته ي مهم در توليد صنعتي هزينه تمام شده محصول ميباشد، كه به موارد زير بستگي دارد:

الف) هزينه اوليه – مواد اوليه – طراحي – ساخت – مونتاژ

ب) هزينه عملياتي

ج) هزينه تعمير و نگهداري

د) ارزش بازيافت

پس كاهش قيمت نكته بسيار مهمي ميباشد كه يكي از راهكارها كاهش وزن ميباشد كه اين مهم با ساخت مواد مركب امكان پذير ميباشد. به جدول زير توجه نماييد.

در شكل زير روند استفاده از مواد مركب در هواپيماهاي مسافربري را خواهيد ديد.

روند استفاده از مواد مركب در دو شركت هواپيمايي بزرگ

در جدول دسته بندي انواع مواد مركب را بررسي ميگردد.

شکل ۱-۹- طبقه بندی مواد مرکب بر اساس خصوصیات الیاف و ماتریس [۷]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.