۱) تهیه فهرست ریسک و به روزرسانی مداوم آن.

فهرست ریسک لیستی از تمام وقایع ریسک احتمالی است که توانایی تأثیرگذاری بر پروژه شما را دارند. داشتن این سند به شما کمک می‌کند تا از مشکلات احتمالی آگاهی داشته باشید، اما مهم است که آن را بروز نگه دارید تا همیشه یک منبع دقیق برای رجوع داشته باشید.

با بروز نگه داشتن این سند، شما و اعضای تیم خود و سایر ذینفعان اصلی همیشه تصویری واضح از وضعیت پروژه خواهید داشت.

2) درک رویداد ریسک.

یک اشتباه رایج در مدیریت ریسک تمایل افراد به فکر کردن به نتایج احتمالی ریسک است نه خود آن.

به عنوان مثال، افراد گاهی از دست دادن سررسید را به عنوان ریسکی برای پروژه خود تلقی می‌کنند. اگرچه از دست دادن سررسید‌ها مطمئناً تهدیدی برای پروژه است، اما در واقع این ریسک نیست، بلکه تأثیر آن است.

ریسک را در قالب زیر در نظر بگیرید:

به دلیل X ؛Y ممکن است رخ دهد و باعث تأثیر Z شود. انجام این کار به شما کمک می‌کند ریشه ریسک، رویداد ریسک و چگونگی رفع آن را درک کنید.

3) به جای واکنش‌گرا بودن، فعال باشید.

مدیران پروژه گاهی به اشتباه یک رویکرد واکنشی نسبت به مدیریت ریسک دارند نه یک رویکرد فعال. با صرف زمان در مراحل اولیه فرآیند مدیریت ریسک و تحلیل کامل هر ریسک، می‌توانید خود را آماده کنید تا برای کاهش احتمال وقوع ریسک اقداماتی را انجام دهید، نه اینکه بخواهید پس از وقوع آن، به ریسک پاسخ دهید.

4) مهارت‌های مدیریت پروژه خود را توسعه دهید.مهمتر از همه، مدیریت موثر پروژه‌ها و ریسک آنها مستلزم مهارت‌های بالای مدیریت پروژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 − چهار =