بررسی انواع بدنه مولتی روتور ها

بررسی انواع بدنه مولتی روتر ها

مقدمه

برای ساخت یک مولتی­روتور به یک بستر برای سوار کردن قطعات نیاز دارید و همینطور این بستر که بدنه مولتی­ روتور است باید از لحاظ وزنی هم مناسب باشد. حال در این مقاله به برسی انواع بدنه مولتی­ روتور ها می­پردازیم.

ساختار کلی فریم کواد کوپتر های سایز کوچک

بدنه و فریم کواد کوپتر به طور کلی به دو قسمت بدنه اصلی و بازو ها تقسیم بندی می شود.بدنه اصلی به منظور نصب قطعات الکترونیکی نظیر فلایت کنترلر ، باتری ، فرستنده و گیرنده ، دوربین و … ساخته می شود که خود نیز گاها از دو یا چند بخش جداگانه  مانند صفحه بالایی و صفحه پایینی تشکیل میشود.این قسمت نقش پایه و قسمت اصلی کواد کوپتر را تشکیل می دهد که تمام اجزای سازنده کواد کوپتر را به یکدیگر متصل می کند. بازو ها در کواد کوپتر برای نصب موتور ها می باشند که از یک قسمت به بدنه اصلی متصل بوده و از سمت دیگر آن برای نصب آن استفاده می کنند و معمولا در وسط آن اسپید کنترل های هر موتور متصل می شود. اندازه شکل اتصال بازو ها به بدنه و طول آن ها به نوع طراحی کواد کوپتر و ملخ ها و موتورهای مورد استفاده  بستگی دارد.

ابعاد

ابعاد در ربات های پرنده عمدتا به وسیله فاصله قطری بین موتورها مشخص می‌شوند بر این اساس فریم‌ها را می‌توان مطابق جدول زیر به 4 دسته کلی تقسیم کرد.

اندازه بدنه

اندازه ملخ

120-160 mm

3”

160-180 mm

4”

180-250 mm

5”

+250 mm

+6”

در این میان ملخ‌های 5 اینچی بیشترین کاربرد را در مسابقات مختلف دارند.

اگر ابتدای راه هستید و تازه می خواهید که یک پرنده اف پی وی برای خود جمع کنید پیشنهاد ما انتخاب بدنه با سایز بین 210 تا 280  برای شما می باشد. در این سایز شما با ملخ های بالای 5 اینچ اقدام به پرواز می کنید که ستاپ و پرواز با این پرنده ها نسبت به سایزهای کوچکتر راحت تر می باشد. هرچه که به جلوتر می روید و توانایی خلبانی شما با پروازها بالاتر می رود شما می توانید ستاپ های با سایز کوچکتر آماده کنید و پرواز کنید ( البته عده ای از همان ابتدا اقدام به خرید سایزهای کوچک بدون تجربه پرواز می کنند که این اقدام ممکن است ولی هزینه و زمان یادگیری بالایی نیاز دارند).

اما بهترین و پرطرفدارترین سایز در حال حاضر در ایران کدام می باشد؟

در ایران، اف پی وی به صورت جدی 3 ساله است که استارت خورده است که در این مدت خلبان ها به سرعت پیشرفت و رشد کرده اند در حال حاضر اکثر خلبان های حرفه ای و نیم حرفه ای سایز 210 برای خود انتخاب می کنند سایزی که با توجه به موتورهای موجود در بازار بهترین انتخاب می باشد. پس به جرات می توان گفت که فریم سایز 210 ، فریم سال می باشد که اکثرا اف پی وی کارها این فریم را انتخاب کرده اند. ( در مسابقات FPV که در ایران در حال برگزاری می باشد می توانید این موضوع را احساس کنید).

انواع بدنه

بدنه‌های استفاده شده در پرنده های مسابقه ای را می توان از نظر ظاهری به چند دسته مختلف تقسیم کرد.

الف) بدنه H  شکل

این نوع بدنه را می توان جزو قدیمی ترین بدنه هایی دانست که همچنان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که مشاهده می شود ، این نوع بدنه شامل 4 بازو است که به یک بدنه مرکزی متصل شده و شکلی مثل حرف H انگلیسی ایجاد می کند.  در این نوع بدنه به واسطه قرارگیری اجزای مختلف  بر روی بدنه، در هنگام برخود با موانع آسیب کمتری به سیستم های الکترونیک داخل فریم  وارد می شود.

ب)بدنه X شکل

این نوع بدنه به شکل گسترده ای در مسابقات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بازوهای ضربدری این مدل بدنه کمک می کند تا مرکز جرم به مرکز پرنده نزدیک شود. این امر موجب مانورپذیری بسیار بیشتر پرنده که در مسابقات سرعت دارای اهمیت است، می شود. در اغلب این مدل بدنه ها، باتری باید در زیر پرنده نصب شود که این پدیده آن را در برابر برخوردهای احتمالی بسیار آسیب پذیر می کند. این بدنه در ایران زیاد طرفدار ندارد بر خلاف آن چیزی که در دنیا می باشد!! اکثرا بزرگان اف پی وی FPV در مسابقات که شرکت می کنند با بدنه های X به مسابقات می روند و آن هم به خاطر پرواز فوق العاده ای که این پرنده ها دارند ولی هزینه استفاده از این پرنده ها بالا می باشد که در هر پرواز احتمال آسیب به باتری بالا بوده ( به خاطر نصب باتری در زیر بدنه)  لذا  باید هزینه خرید باتری نو رو به جون بخرید.

این نوع بدنه خود انواع مختلفی دارد که در تصاویر زیر مشاهده میکنید.

پ)بدنه + شکل

 استفاده از این نوع بدنه موجب می شود که پرنده در طی مسیر مستقیم عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. همچنین این باور وجود دارد که در این حالت مکان قرارگیری ملخ ها راندمان بالاتر آیرودینامیکی را برای پرنده در پی دارد. همچنین به خاطر شکل متقارن آن، کنترل آن حس بهتری به کاربر القا می کند. از سوی دیگر به خاطر قرارگیری ملخ در قسمت جلویی پرنده، مکان قرارگیری دوربین دچار محدودیت هایی می شود.

ت)بدنه X-H

در این نوع بدنه در مقایسه با بدنه X شکل ساده، فاصله بیشتری بین ملخ موتورهای جلو با عقب وجود دارد. این باور وجود دارد که افزایش فاصله باعث مانورپذیری بالاتر در مانورهای رول و پیچ می شود. معمولا در این نوع فریم ها باتری بر روی بدنه جاسازی می شود که این امر موجب می شود تا باتری در کرش ها آسیب کمتری ببیند. مهمترین مزیت این نوع فریم ها جادار بودن آن ها است که موجب می شود تمام ماژول ها داخل فریم جاسازی شود که انجام این کار باعث آسیب دیدگی کمتر قطعات در کرش می شود.

نحوه محاسبه اندازه و ابعاد فریم:

ابعاد کلی هر مولتی روتور را بر اساس اندازه فریم آن می شناسند.عموما برای اندازه گذاری فریم ها نیز از فاصله مرکز دو موتور مقابل هم استفاده می کنیم.که در فریم های مولتی روتور های دایره ای و کواد کوپتر های سایز کوچک به عنوان قطر فریم در نظر گرفته می شود.

اندازه فریم رابطه مستقیمی با نوع و سایز ملخ قابل استفاده در کواد کوپتر دارد. به این صورت که هرچه قطر یک فریم و طول بازو های آن بیشتر باشد ، ملخ قابل استفاده می تواند سایز بزرگ تری را داشته باشد و به همین نسبت موتور با سایز بزرگتری را می توان بر روی مولتی روتور و کواد کوپتر نصب کرد که این به معنی قدرت بیشتر می باشد. ممکن است کواد کوپتری برای استفاده سایز و یا نوع خاصی از ملخ ساخته شده باشد که باید در هنگام انتخاب فریم به این نکته نیز دقت کنیم. ممکن است شنیده باشید که گاهی فریم ها را با اندازه های اینچ اندازه گذاری می کنند. که این به معنای نوع ملخ قابل استفاده در این فریم است. برای مثال یک فریم ۵ اینچی می تواند از یک ملخ با حداکثر سایز ۵ اینچ را پشتیبانی کند.

فریم های یکپارچه و یا قطعات جداگانه

طراحی فریم کواد کوپتر ها و کواد کوپتر های سایز کوچک به دو صورت طراحی یکپارچه و یا طراحی جداگانه قطعات انجام می گیرد. هرکدام از روش های بالا دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. با طراحی هرچه یکپارچه تر بدنه می توانید وزن کواد را تا حد امکان پایین بیاورید. 

اما از طرف دیگر با شکستن یا خراب شدن قسمت کوچکی از بدنه مجبور به تعویض کل یا بخش بزرگی از آن خواهید بود.برای این کار نیاز دارید تا تمام قطعات نصب شده بر روی کواد را از روی آن باز کرده و روی فریم جدید نصب کنید که کاری بس دشوار و وقت گیر خواهد بود و همچنین تعویض کلی بدنه نیز هزینه های به مراتب بیشتری را نسبت به تعویض جداگانه یک قطعه خاص به همراه خواهد داشت. هدف از ساخت بدنه به صورت قطعات جداگانه و اتصال آن ها با پیچ و مهره به یکدیگر ساخت فریمی با قابلیت تعویض قطعات با کمترین هزینه و دردسر است.چرا که تنها با باز کردن اتصالات قطعه معیوب بدون دست کاری سایر قطعات می توانید مشکل کواد کوپتر خود را در کمترین زمان و با کمترین هزینه حل کنید.اما طراحی این گونه فریم ها نیز دارای مشکلاتی است. یکی از این مشکلات اضافه شدن وزن فریم به دلیل استفاده زیاد از پیچ و مهره است که در نوع پرواز و عملکرد کواد کوپتر تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

پس اگر در فکر یک پرنده پر سرعت و سبک هستید بهتر است از یک بدنه یکپارچه اما مقاوم استفاده کنید اما در صورتی که می دانید سقوط های متوالی در پیش خواهید داشت بهتر است فریم خود را به صورت قطعات جداگانه تهیه کرده و آن ها را به یکدیگر متصل کنید تا در صورتی خرابی و شکستگی هزینه و وقت کمتری را برای تعمیر کواد کوپتر خود صرف کنید.

در پست بعدی به لینک زیر می توانید پارامتر های دیگر در انتخاب بدنه کواد کوپتر را مشاهده کنید:

دیگر پارامتر های مهم در انتخاب فریم و بدنه کواد کوپتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.