اشتباه رایج در انتخاب موضوع مقاله

◊ کاربردی نبودن

متاستفانه بسیاری از تحقیقاتی که برای نگارش یک مقاله در دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور انجام می‌شود، کاربرد مشخصی در داخل کشور ندارند و فقط عمر پژوهشگر و منابع مادی کشور را هدر می‌دهد. بنابراین شناخت نیازهای روز جامعه و طراحی پروژه‌های تحقیقاتی بر اساس این نیازها، ضرورت ویژه‌ای دارد.

◊ کلی بودن

معمولاً افرادی‌که تجربه کمتری در پژوهش دارند، موضوعی را انتخاب می‌کنند که بسیار گسترده است. موضوع باید طوری طرح شود که تحقیق بتواند اشتباه رایج در انتخاب موضوع مقاله در فرصتی که در اختیار دارد، پاسخ آن‌را بیابد. بنابراین بهتر است موضوع ساده‌تر و محدودتری برای تحقیق انتخاب شود.

◊ تکراری بودن

تکرار مکررات، تبدیل به پدیده‌ای تکراری در جامعه علمی ما شده است و باید از آن اجتناب شود. موضوع یک مقاله باید نو باشد در غیراینصورت چیزی اتلاف وقت برای پژوهشگر و خوانندگان آن مقاله نیست.

◊ سطح نامناسب

پرداختن به موضوعات سطح پایین در مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین پرداختن به موضوعات پیچیده و سنگین در مقاطع تحصیلی پایین، باعث کاهش کیفیت تحقیق می‌شود.

  • نکته مهم

یکی از راه‌های انتخاب موضوع، مراجعه به مقالات تازه انتشاریافته ژورنال‌های معتبر است. شما می‌توانید این مقالات را بیس کار خودتان انتخاب کنید تا علاوه بر اینکه یک ایده خوب در مورد انتخاب موضوع به شما می‌دهد، چراغ راه پژوهشتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.