اهمیت رویکرد اجایل:
در دهه 1990، توسعه نرم افزار با بحران روبرو شد. این مقطع که با عنوان “بحران توسعه برنامه” یا “تأخیر تحویل برنامه” شناخته میشود، قادر به پاسخگویی سریع به خواستهها و نیازهای مشتری نبود و زمان تخمینی بین نیاز تجاری و تحویل برنامه واقعی حدود سه سال به طول میانجامید.
مدلهای توسعه سنتی بر اساس یک رویه زمانی بنا شده بودند، در این وضعیت توسعه به ترتیب اتفاق میافتاد و محصول نهایی تا آخرین مرحله برای مشتریان آشکار نمیشد.
این مسئله وقتی که صحبت از پیشرفتها و تغییرات بود، فضای کمی برای انعطاف پذیری باقی گذاشت. بنابراین، با پایان یافتن یک برنامه واقعی، به احتمال زیاد الزامات و سیستمهای اهداف اصلی پروژه تغییر میکرد.با هدر رفتن پول و تلاش، بسیاری از پروژه ها در نیمه راه لغو میشدند، رهبران حرفه ای جامعه نرم افزار گمان کردند که زمان ایجاد رویکردهای تازه رسیده است.
همه آنها آرزو داشتند تا فرایندی را ایجاد کنند که انعطاف پذیری کاملی با محدودیتهای زمانی داشته باشد و بنابراین، اینگونه رویکرد Agile ایجاد شد.
اجایل چیست؟
واژه چابک در فرهنگ لغت، به معنای حرکت سریع، چالاک، فعال میباشد. همیچنین چابکی، تفکر سریع، تصمیمگیری بهنگام و حرکت استوار و هوشمندانه به سمت هدف میباشد. سازمان چابک نیز، به سازمانی گفته می شود که قابلیت سازگاری در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره، فرصت های بازار و نیازمندی های مشتری را در سریعترین زمان ممکن داشته باشد. در چنین کسب و کاری، فرایندها و ساختارهایی یافت می شود که سرعت، انطباق و استحکام را تسهیل کرده، دارای سازمان هماهنگ و منظمی است که توانایی نیل به عملکرد رقابتی در محیط تجاری کاملاً پویا و غیرقابل پیشبینی را دارد. البته این محیط با کارکردهای کنونی سازمان بی تناسب نیست. از طرفی، کسب و کار بسیاری از سازمان ها بر پایه پروژه استوار است. مدیریت چالاک پروژهها، یکی از مهم ترین عناصر موفقیت اینگونه سازمان ها محسوب می گردد. این راهکارهای چابک، به دنبال مدیریت چالاکِ تغییرات پروژه از طریق انعطاف پذیری، انطباق پذیری و ارتباطات چهره به چهره می باشد و مناسب سازمان ها و پروژه هایی است که نیازمند پاسخگویی سریع و آنی به تغییرات و ارتباط پیوسته با مشتری هستند.
شرکتها با ظهور فناوریها و روشهای جدید مثل توسعه Agile یا چابک نرم افزار علاوه بر کیفیت سعی میکنند چابکی سازمانشان را هم افزایش دهند. به همین دلیل امروزه بسیاری از سازمانهای فناوری اطلاعات با استفاده از ITIL یا کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و سایر چارچوبهای ارزشمند صنعت در زمینه ITSM مشاغل IT خود را گسترش میدهند. هدف این سازمانها از انجام این کار تمرکز بیشتر بر روی کیفیت خدماتشان میباشد.
بنابراین روش اجایل (agile) یک تکنیک بسیار خوب برای استفاده در یک کسب و کار است که نیازهایش دائما در حال تغییر میباشد.
Agile در کل چیزی نیست جز 4 ارزش . یعنی در کل Agile فقط شامل این ارزش ها می باشد :
افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها
نرم افزار کارا بالاتر از مستند سازی جامع
همکاری مشتری بالاتر از قرارداد کار
جوابگویی به تغییرات بالاتر از پیروی یک طرح
تاریخچه اجایل:
در سال 2001 در تفرجگاه اسکی Snowbird یوتا، 17 توسعه دهنده نرم افزار برای بحث در مورد روش های توسعه نرم افزار چابک و انعطاف پذیر جمع شدند و مانیفست چابک یا Agile را تولید کردند.
اعلام این اصول با هدف ساده سازی فرایند توسعه نرم افزار و قطع فعالیت های ناکارآمد از قبیل مستندات سنگین، جلسات بیش از حد و پایبندی سفت و سخت به فرآیند انجام شد.
این توسعه دهندگان به هیچ وجه نمی توانستند آنچه را که جنبش Agile قرار بود به آن تبدیل شود پیش بینی کنند. تقریباً 20 سال بعد، Agile همه جا دیده می شود و تبدیل به یک کلمه رایج و کلیدی در کسب و کارها شده است.
امروزه در مشاغل مختلف در سرتاسر جهان، همه افراد از مجموعه های اجرائی گرفته تا صندوق های پستی سعی می کنند از کسب و کار های مشابه چابک تر باشند.
نمونه پروژههایی که چابکی برای آنها مناسب است:
🔘 پروژه های فناوری اطلاعات و نرم افزاری
🔘 جابجایی امکانات
🔘 سازماندهی دوباره شرکت
🔘 تغییر پروسه کسب و کار
🔘 پروژه هایی با کیفیت بالا و زمان پیاده سازی کم
🔘 و….
اما متد چابک دقیقا چیست؟
چابک یا agile در واقع تکنیک یا متدی است که از رویکرد تکرار شوندهای استفاده میکند و در فواصل زمانی مشخص، اجزایی از پروژه را که قابل تحویل دادن باشند، تولید میکند.
با اینکه متد چابک در ابتدا برای توسعهٔ نرمافزار ایجاد شده بود، ثابت کرد که برای مدیریت پروژههای گوناگون از جمله برنامههای بازاریابی نیز، رویکردی ارزشمند و موثر است.
عملکرد متد چابک چگونه است؟
در توسعهٔ نرمافزار، تیمها کار خود را با تهیهٔ یک فهرست از ویژگیهای مورد نظر محصولشان شروع میکنند. این ویژگیها به نام «یوزر استوری» معروفند. یوزر استوریها، ابتدا انتخاب میشوند، اولویتبندی شده و سپس به صورت اصولی مورد رسیدگی قرار میگیرند.
اسکرام، یکی از روشهای انجام رویکرد چابک است که از محبوبترین چارچوبها بوده و در پروژههای غیر IT مفید است، مخصوصا در راه اندازی پروژههای پیچیدهای که دارای اجزای متعدد هستند. مثلا اگر شما قصد برپا کردن یک کمپین بازاریابی بزرگ در چندین کانال (یعنی رسانههای اجتماعی، ایمیل، تبلیغات آنلاین و چاپی) را دارید، میتوانید از متد چابک و چارچوب اسکرام استفاده کرده و پروژه را به اجزای کوچکتر و قابل مدیریتتر تقسیم کنید. سپس روی هر قسمت به صورت اصولی کار کنید تا در نهایت، محصول یا کمپین نهایی آماده و قابل انتشار شود.