نکات مهم استفاده از زبان بدن در هنگام ارایه
در ادامه به بررسی برخی نکات پرداخته خواهد شد:
سخنان عالمی در بستر مرگ: «وقتی بچه بودم دلم میخواست دنیا را عوض کنم، بزرگتر که شدم گفتم دنیا خیلی بزرگ است، کشورم را تغییر میدهم. در نوجوانی گفتم کشور خیلی بزرگ است و بهتر است شهرم را دگرگون کنم. جوان که شدم گفتم شهر خیلی بزرگ است محلهام را تغییر میدهم. به میانسالی که رسیدم گفتم از خانوادهام شروع میکنم، اما در این لحظههای آخر میبینم که باید از خودم شروع میکردم و اگر تغییر را از خودم شروع کرده بودم، خانوادهام، محلهام، شهرم، کشورم و دنیا را بهقدر توان تغییر میدادم.» این جملات بیانگر این است که ابتدا خلاقیت را از خود و نگرشتان شروع و در زندگی شخصیتان پیاده کنید و سپس به دنبال خلاقیتهای بزرگ برای کشورتان و جهان باشید.
استفان جی گولد Stephen jay Gould بهترین نویسنده علمی تمام دوران میگوید برای خلاقیت، ارتباط بین چیزهای بهظاهر بیربط را ببینید و به ذات موضوع توجه کنید. پی بردن به این ارتباط، باعث میشود که شگفتزده شویم و لحظهای درنگ کنیم و لا خود بگوییم ، این همان خلاقیت است.
دنیس شکرجیان Dennis Shkrjyan در تألیف کتاب مشهورش به نام نابغه که مجموعه مصاحبههای مک آرتور Mac Arthur است، میگوید اگر بخواهیم یک جمله درست درباره خلاقیت بگوییم آن است که برای رسیدن به خلاقیت، باید استعداد خاص را بشناسید و بهاندازه کافی روی آن کارکنید.
خلاقیت، به تعریف تورنس، عبارت است از توانایی حس کردن مسائل، ارائه راهحلها و فرضیههای متنوع برای حل مشکلات، آزمون این فرضیهها، بازنگری در آنها و در نهایت انتقال آنها به افراد دیگر.
تورنس، خلاقیت را حاصل ترکیب چهار عنصر انعطافپذیری، سیالی، ابتکار (اصالت) و پیچیدگی میداند.
حل انبوه مسائل و مشکلات بخصوص در عصر انفجار اطلاعات و تغییر و تحولات، مستلزم خلاقیت و ابتکار است و این مهم دست نمییابد مگر از طریق تاثیرپذیرترین گروه جامعه یعنی کودکان و نوجوانان؛ چرا که برانگیختن حس و انگیزه کنجکاوی در آنان قوی تر از سایر گروه های سنی است و هر اندازه که محیط آموزشی و آموزش آنان ، بیشتر همراه با خلاقیت و پرسشگری و برانگیختن کنجکاوی باشد، رشد خلاقیت بیشتر میشود. و لذا آموزش و پرورش باید روش های آموزشی خود را بر پایه خلاقیت بنا کند تا باعث طرح دیدگاه های تازه و خلاقیت در مورد مسائل مختلف بشود.
برای این منظور مدارس و مربیان باید به نظرات متفاوت و غیرعادی احترام بگذارند و آنرا ارج بنهند و اجازه دهند تا کودکان و نوجوانان مطابق با ذوق و سلیقه خودشان امور را کشف کنند و به کلاس های نوشتن و بیان داستان های تخیلی، نقاشی آزاد، کاردستی سازی از طریق ترکیب اجزای مختلف اشیا و … بیشتر اهمیت دهند.