روشهای آموزش خلاقانه و پیشنیازهای آن
- جایگزین کردن نگرش تحقیق به دانشآموز بجای نگرش تقلیدی
- فراهم کردن منابع آموزشی خلاق برای ایجاد مفاهیم خلاقیت در دانشآموز
- تقسیم اوقات آموزشی به فعالیتهای فعال و آرام
- توسعه برنامههای بازدید علمی
- ایجاد زنگ خلاقیت و نوآوری در مدارس
- تهیه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مناسب
- معرفی دانش آموزان پژوهشگر و خلاق تحت عنوان دانشآموز پژوهنده برگزیده سال
- تشویق اندیشهها و پیشرفتهای بکر، مناسب و خودانگیخته دانشآموز توسط معلم
- فراهم کردن زمینه پرورش افکار مختلف و تشویق برای اظهار آن
- توجه ویژه به توسعه فرهنگ دانش آموز محوری (فراگیرمحوری ) بجای معلم محوری در مدارس و دانستن این نکته که معلم راهنماست و نقش یاریدهنده و هدایتگر را ایفا میکند
- طرح سوالات هنرمندانه در کلاس توسط معلم، راهی بسوی پاسخهای خلاق میگشاید
- تشکیل انجمنهای علمی و دانشآموزان پژوهنده در مدارس
- تشریح فرآیند خلاقیت در هنگام آموزش و یا قبل از آن و دادن اطلاعات لازم به دانشآموزان
- فراهم کردن زمینه تفکر تخیلی توسط معلمان در کلاس در هنگام آموزش
- الزام معلمان بر فعالیتهای آزمایشگاهی برای دانشآموزان
- حساس کردن دانشآموزان به محرکهای محیطی
- برخورد منطقی با دانشآموزان خلاق و فکور
- تکالیف ناتمام دادن به دانشآموزان و دادن حداکثر فرصت برای اکتشاف و فراهم آوردن زمینههای خلاق و ابتکار
- نباید نسبت به دانشآموزان بیش از حد توانشان انتظار داشت بلکه باید با توجه به تفاوتهای فردی از آنها انتظار خلاقیت داشت
- جلب توجه دانشآموزان به خداوند بعنوان منبع بیپایان خلاقیت و الهام بخش و استعانت از وی در حل مسائل دشوار
- برخورد محترمانه با راه حلها و اندیشههای غیرمعمول در حل مسائل و ایجاد فرصت به آن برای یادگیری مستقل و آزادانه اندیشیدن و اکتشاف
- واگذاری آموزش به دانشآموزان و اینکه معلم در نقش تکمیلکننده آموزش است
- پرورش انتقاد سازنده در دانشآموزان
- ایجاد زمینه قدرت تحمل عقاید مخالف در دانشآموزان
- ایجاد زمینه ای برای دانش آموزان توسط معلم ، برای اظهار تفکراتشان بدون نگرانی
- تشویق دستاوردهای خلاق یادگیرندگان از طریق: الف) احترام نسبت به سوالهای غیر متعارف
ب) نشان دادن به کودکان که اندیشه های آنان با ارزش است
ج) دادن فرصت به یادگیرندگان برای پرداختن به یادگیریهای مورد علاقشان
د) فرصت دادن به کودکان تا بدون ترس از عواقب ارزشیابی معلم از کارشان، به یادگیری و تفکر و اکتشاف بپردازند. - کارا کردن فعالیت دانشآموزان و افراد
- بکارگیری انواع رسانههای آموزشی مانند لوح، نمودار، تصویر و نقشه و …
- شناخت راههایی که موجب علاقمندی دانشآموز به خلاقیت میشود و بکار بستن آن توسط معلم
- آگاهی معلم از مسائل نوین آموزشی و مدیریت علمی و دگرگونیهای کیفی در سطوح تعالی و تربیت در کشورهای پیشرفته
- ویژگیهای معلم مانند میزان علاقه او به تدریس، ویژگیهای شخصیتی و میزان خلاقیتها و مهارتهای شغلی و حرفهای او در کمیت و کیفیت تدریس
- استفاده از منابع اطلاعاتی دست اول و به روز شده در سطح جهانی
- استفاده از روشهای تدریس فعال و اکتشافی مانند فعالیتهای کلاسی و فعالیتهایی که حواس مختلف و بیشتری را بکار بگیرد
- ایجاد احساس امنیت در کلاس و واکنش مناسب به محرکهای فیزیکی و عقلانی ارائه شده از طرف دانشآموزان
- برخورد معلم با تمسخر یا تهدید دیگران در مقابل سوالات و شرکت در بحثها
- طرح سوالات متنوع در کلاس پیرامون درس توسط معلم و جلب همکاری دانشآموزان برای یافتن پاسخ سوال و برخورد مناسب وی با پرسشهایشان
- تشویق دانشآموزان به اختراع بازیهای فکری پیرامون درس
- تشویق دانشآموزان به تغییر محرکهای بصری در کلاس بصورت دورهای مانند چیدمان میز و صندلیها و …
پیشنهاد شما پس از مطالعه این پست چیست؟ نظراتتان را برایمان کامنت کنید.