مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار

 

مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار عمدتاً برای کاربردهای گاز-گاز استفاده می‌شوند. در اکثر کاربردها (ماشین‌های باری، اتومبیل‌ها و هواپیماها ) کاهش جرم و حجم مبدل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای دست یافتن به این کاهش حجم و وزن، مبدل‌های حرارتی فشرده به صورت وسیع در تبرید با دمای خیلی کم (کرایوژنیک)، بازیابی انرژی، صنایع فرآیندی و سیستم‌های تهویه استفاده می‌گردند.

جریان‌های سیال با صفحات تخت که بین آن‌ها پره‌های موج‌دار قرار داده شده‌اند‌، از هم جدا می‌شوند. آن‎ها می‌توانند با توجه به جریان‌های سیال با شکل‌بندی‌های متفاوت آرایش داده شوند. این واحد‌های بسیار فشرده دارای سطح انتقال گرما در واحد حجم حدود 2000 می‌باشند. صفحات عموماً دارای ضخامت 0.5 تا mm 1 و پره‌ها دارای ضخامت 0.15 تا mm 0.75 می‌باشند. کل مبدل از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است و اجزاء مختلف، در حمام نمک یا کوره خلاء به یکدیگر لحیم می‌شوند.

ورق‌های موجدار که بین صفحات تخت قرار داده شده‌اند، باعث ایجاد سطح انتقال گرمای بیشتر می‌شوند. این ورق‌ها تکیه گاهی برای صفحات تخت ایجاد می‌کنند.  رایج‌ترین نوع ورق‌های موج‌دار عبارتند از: پره ساده، پره ساده سوراخ‌دار، پره دندانه‌ای یا کنگره‌ای، پره جناغی یا موجی شکل.

با استفاده از پره‌ها که در راستای جریان پیوسته نباشند، لایه‌های مرزی کاملاً شکسته می‌شوند و به‌هم می‌خورند. اگر سطح در راستای جریان دارای موج باشد، لایه‌های مرزی یا نازک می‌گردند و یا قطع می‌شوند. در نتیجه ضرایب بزرگتر انتقال گرما و افت فشار بزرگتر است.

کانال‌های جریان

کانال‌های جریان در مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار کوچک هستند. این بدین معناست که سرعت جرمی جریان در آن‌ها نیز باید کوچک باشد(10 تا 300) تا از افت فشار اضافی، اجتناب شود. این موضوع کانال را مستعد برای تشکیل رسوب می‌نماید. با توجه به این‌که این مبدل‌ها نمی‌توانند به صورت مکانیکی تمیز شوند، مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار منحصر به سیال‌های تمیز هستند. آن‌ها به وفور برای مصارف چگالش در واحدهای مایع سازی هوا استفاده می‌شوند.

کاربرد مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار

مبدل‌های صفحه‌ای پره‌دار برای استفاده در توربین‌های گاز، نیروگاه‌های مرسوم و هسته‌ای، مهندسی پیشرانه (هواپیماها، ماشین‌های باری و خودروها)، تبرید، گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع، سیستم‌های بازیابی گرمای اضافه، صنایع شیمیایی و سرمایش وسایل الکترونیکی به‌وجود آمده‌اند.

ما همیشه با شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.