آهنربای مایع

 

در طول تاریخ، حقیقتی ثابت مانده بود و آن اینکه آهن‌رباها از مواد جامد ساخته می‌شوند؛ اما اگر دانشمندان بتوانند از مواد مایع نیز آهن‌ربا بسازند، چه؟ در مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی Science  منتشر شده، هدف دانشمندان دقیقا همین موضوع بوده است.

توماس راسل، دانشمند پلیمر دانشگاه ماساچوست و نویسنده‌ی اصلی مقاله می‌گوید:ما ماده‌ی جدیدی ساخته‌ایم که تمام ویژگی‌های آهن‌ربای معمولی را دارد؛ اما می‌توانیم شکل آن را تغییر و آن را برای کاربردهای مختلفی تطابق دهیم؛ زیرا مایع است. این بسیار منحصر‌به‌فرد است.دکتر راسل و همکارانش با استفاده از چاپگر سه‌بعدی خاصی نانوذرات اکسیدآهن را درون قطرات میلی‌متری تولوئن تزریق کردند. تولوئن مایع بی‌رنگی است که در آب حل‌شدنی نیست. همچنین، پژوهشگران ماده‌ای صابون‌مانند را به قطرات افزودند و سپس آن‌ها را در آب معلق کردند. ماده‌ی صابون‌مانند موجب می‌شود نانوذرات اکسیدآهن همراه هم در سطح قطرات جمع و پوسته‌ای شبه‌جامد تشکیل شود.

به‌گفته‌ی راسل، ذرات همچون ترافیک در ساعات شلوغ در محل گیر می‌کردند. سپس دانشمندان قطرات را روی صفحه‌ای متحرک با آهن‌ربای میله‌ای چرخان قرار دادند و پدیده‌ای غیرعادی را شاهد بودند. آهن‌ربای جامد موجب شد قطب‌های مثبت و منفی آهن‌رباهای مایع از میدان معناطیسی خارجی تبعیت کند و رقص قطرات روی صفحه را باعث شود؛ اما وقتی آهن‌ربای جامد برداشته شد، قطرات خاصیت مغناطیسی خود را حفظ کرده بودند. راسل گفت:”ما تقریبا نمی‌توانستیم آن را باور کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.