استاندارد pmbok به ۴ موضوع در این خصوص اشاره کرده است:

ایده های پول ساز و نوآورانه از این موارد شکل میگیرد که با برخی از آنها میتوان دنیا را به طرز غیرقابل باوری تغییر داد.

۱- پروژه هایی که به دلیل قوانین و مقررات و درخواست های اجتماعی شکل میگیرند

۲- پروژه هایی که به دلیل درخواست و نیازهای ذی نفعان شکل میگیرد

ذی نفع یا stakeholder کیست؟

فرد یا افراد، سازمان یا سازمان هایی هستند که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی پروژه تأثیر می گذارند و از آن تأثیر می پذیرند.

۳- پروژه هایی که با توجه به استراتژی سازمان راه اندازی و یا برای تغییر در کسب و کار و تکنولوژی مورد استفاده قرار میگیرد.

۴- ایجاد یا بهبود یک محصول و یا تثبیت محصول، خدمت و یا فرآیندی مشخص در سازمان

نکته مهم این است که این ۴ عامل باید به اهداف استراتژیک سازمان گره بخورد که از آن طریق بتوان برای هر فرآیند ورودی به سازمان، با توجه به اهداف استراتژیک سازمان پروژه ای تعریف کرد و با اجرای مراحل مختلف آن پروژه به هدفی که برای سازمان مشخص شده رسید.

مثال:

۱) پروژه تولید خودروهای برقی کم استهلاک داخلی با توجه به آلودگی هوا

این پروژه یک تکنولوژی جدید است که وارد سازمان شده و  دسته بندی شماره ۳ را شامل میشود. در کنار این تکنولوژی، سازمان در حال ساخت فرآیند جدید و ارائه خدمت جدید است پس در دسته بندی شماره ۴ نیز قرار میگیرد.

۲) کارخانه تولیدکف پوش

تا دیروز این کارخانه رقیبی نداشته است اما بطورناگهانی با رقیبی سرسخت و خشن مواجه میشود و چون نباید سهم عمده بازار را به علت قدیمی بودن و سابقه درخشان پیشین از دست داد باید این سازمان، به دنبال راه حل جدیدی باشد.

راه حل آن است که هزینه ها با افزایش تولید کاهش یابد تا به وسیله قیمت گذاری، رقیب کنار زده شود. با این کار یکسری رویه جدید وارد سازمان خواهد شد که قبلا از آن استفاده نمی شده بنابراین فرایندهای مشخصی به دلایل خاص وارد سازمان میگردد.

همه این ۴ اصل، نیازمند به یک مدیریت واحد است یعنی تمام محاسن پروژه و امکاناتی که در اختیار سازمان قرار میدهد در چارچوب مدیریت پروژه به منصه ظهور می رسد.

project radio@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.